YA special: must-reads

In Dutch. Written for Bek, Boeken & Bijzonders.

Wij zetten onze YA boekenkast altijd zo propvol als het maar kan. Eigenlijk bestellen wij elke Nederlandstalige YA die verschijnt, of het er nu een van Unieboek | Spectrum is, Moon, HarperCollins, Blossom Books… Maar niet alle boeken lopen natuurlijk even goed, of zijn *kuch kuch* even leuk. Anouk leest zelf ook altijd veel YA en kiest met zorg uit wat er op tafel in de spotlights komt te liggen. Hoog tijd dus om deze even aan een onderzoek te onderwerpen, want kan ze jullie ook daadwerkelijk overtuigen dat deze boeken de must-haves zijn? Natuurlijk kan ze dat! En moet je ze allemaal lezen? Ja, allemaal.

De boekentafel as-is (oké, beetje verschoven voor de foto):

Van links naar rechts, van boven naar beneden!

Duizend stukjes van jou – Claudia Gray – 15,00 euro (ook Engelstalig aanwezig in de boekhandel)

Het eerste deel van de Vuurvogel-trilogie. Het heeft een beetje de sfeer en stijl van de Selectie boeken, hoewel het verhaal zeker niet overeenkomt. Het is officieel science fiction omdat het gaat over reizen door verschillende dimensies en versies van jezelf, maar zal vooral meiden aanspreken omdat er ook een echt liefdesverhaal in voorkomt. Een beetje een driehoeksverhouding, maar je weet al redelijk snel wie het gaat worden. Marguerite’s ouders zijn briljante wetenschappers, die de dimensie-reizende Firebird uitvinden. Maar voor ze het kunnen gebruiken, steelt hun onderzoeksassistent Paul de hanger en vermoordt hij Marguerite’s vader. Hij vlucht een andere dimensie in voor ze hem kunnen oppakken. Natuurlijk zint Marguerite op wraak, hoewel ze eigenlijk van nature stil en artistiek is. Samen met haar ouders’ tweede onderzoeksassistent, Theo, gaat ze achter Paul aan.
Het dimensie-reizen gaat echter niemand in de koude kleren zitten. Je komt in je eigen lichaam terecht, maar de wereld – en jijzelf – hebben hele andere keuzes gemaakt. Ben je nog wel echt dezelfde persoon in een andere dimensie, of hebben de gebeurtenissen van je leven zoveel invloed op je karakter dat je dat niet meer kunt zeggen? Je familie is altijd je familie, maar de samenstelling ervan kan zeker veranderen. Hoewel het onderwerp dus best zwaar is, leest het toch lekker en vlot. Wel is het een YA die bedoeld is voor de 15+ leeftijd omdat er ook gesproken wordt over liefde en seks, maar het is en blijft een lief boek. Soms kun je het niet anders omschrijven! Ik ben dit gaan lezen omdat ik iets luchtigs tussendoor wilde, maar ik werd niettemin behoorlijk meegezogen door het verhaal. Marguerite is een behoorlijk levensecht personage. Dat gevoel wordt alleen maar beter in het tweede deel, dat 23 augustus gaat verschijnen. Je komt meer werelden tegen, en Marguerite komt voor nog moeilijkere keuzes te staan. Want het gaat natuurlijk niet alleen om deze mensen. Er blijkt een flinke samenzwering aan de hand te zijn waar weleens meer dan één wereld de hand in zou kunnen hebben. Genoeg om te lezen dus, en een echte aanrader als je van YA houdt die de fantasie in balans weet te houden met real life-problemen.

 

The Cage – Megan Shepherd – 15,00 euro

Deze is voor YA lezers die houden van een tikkeltje “out-there”. Letterlijk, want ook deze is science fiction. Vijf jongeren worden wakker. Verstrooid over het landschap, een voor hen compleet onbekende omgeving en geen idee hoe ze er gekomen zijn. Cora is een van hen en eigenlijk draait het verhaal vooral om haar. Ze komen erachter dat mensen de aarde in zoverre hebben vernietigd dat de wereld in feite niet meer bestaat. Een buitenaards ras dat zichzelf de Kindred noemt, heeft enkele “veelbelovende specimens” van de aarde geplukt en ze in kunstmatige habitats geplaatst. Daar moeten ze als groepje… nou ja… voortplanten. Proberen om de mens als ras te redden, als ze dat lukt. Ze mogen niet weg, want ze kunnen nergens heen. Overal wordt voor gezorgd, maar ze worden wel bestudeerd. En wie tekent daar nou voor? Cora en de anderen hebben niet veel keus, maar de Kindred lijken behoorlijk onbuigzaam te zijn.
Het verhaal richt zich aan de ene kant op de dynamiek tussen de groepsleden, die natuurlijk steeds slechter begint te worden. Aan de andere kant focust het op Cora, die vooral ontsnappen tot doel heeft en daarvoor best ver wil gaan. Zogenaamd bevriend raken met een van de Kindred, bijvoorbeeld. Het brengt haar in een voorkeurspositie, maar ook in de problemen bij de anderen. Ook dit is het eerste deel van een trilogie, deel 2 zal 14 juli verschijnen. Het is een boek waarvan ik het soms voorspelbaar vond, en soms ineens toch helemaal niet. Omdat het verhaal zich opdeelt in de twee kanten zul je altijd een verhaallijn hebben die je leuker vindt dan de andere, maar dit boek is zeker de moeite waard. Het lijkt niet snel op een andere YA die je al gelezen zult hebben, en dat is met zoveel aanbod behoorlijk uniek. Bovendien had het voor mij ook waarde omdat het me deed denken aan een kinderboek dat ik ooit eens las met bijna hetzelfde uitgangspunt. Maar als je iets wilt dat een beetje anders is dan anders, interessant, en met zeker veel potentieel voor deel 2, dan kies je voor deze!

 

Het hof van doorns en rozen – Sarah J. Maas – 19,99 euro (ook Engelstalig aanwezig in de boekhandel, inclusief deThrone of Glass serie)

Jongens, déze. Hiervoor durf ik mijn hand in het vuur te steken. Ik ben er al eerder over begonnen, maar ik wil het jullie blijven aanraden, want hij gaat lang niet hard genoeg naar mijn smaak. Ik ken Sarah J. Maas van haar Throne of Glass serie, en haar boeken zijn ook echt weer voor de 15+ leeftijd. Throne of Glass ging voor mij van “even een boek tussendoor lezen, het maakt niet uit wat het is”, naar werkelijk een van de gaafste series die ik ooit heb gelezen. Het staat keihard in mijn top 5, en dat zeg ik niet snel. Alleen van… nou ja, more-or-less vijf series. Dit is weer iets nieuws van dezelfde auteur, een eerste deel. De fantasy is ook nog eens een dikke knipoog naar een van mijn favoriete sprookjes, Beauty & The Beast. Waar het over gaat, vraag je? De mensen leven gescheiden van de Fey, die de oorlog hebben gewonnen en de mensen alleen een koud, bar land hebben achtergelaten. Niet zo gek dat er redelijk wat wrok heerst, maar angst wint het. Feyre moet voor haar familie zorgen, en in een moment van wanhoop en boosheid schiet ze een van de Fey in dierenvorm neer. De prijs daarvoor is bar hoog: of direct met haar eigen leven betalen, of met heerser Tamlin mee naar het land van de Fey, waar ze de rest van haar leven moet blijven. Feyre wil haar familie niet achterlaten, maar ze heeft geen keus.
Tamlin is niet van plan haar als bediende in te zetten, dus ze wordt aan haar lot overgelaten in een wereld die een heel stuk wreder is dan hij lijkt. Feyre durft niemand te vertrouwen, sommige met goede reden. We kunnen natuurlijk allemaal wel vermoeden welk verhaal zich schuilhoudt bij Tamlin, maar het fantastische aan dit boek is dat het het verhaal naar een heel nieuw plan trekt. Door de toevoeging van een magische plaag, een duistere koningin en een heleboel dodelijke intrige is dit niet het sprookje dat je kent. Het is geheel en al van zichzelf, en verdorie, zó goed geschreven! Er zit romantiek in, spanning, echt avontuur, raadsels, beloften, verraad, liefde. Het is een boek dat erg richting volwassen fantasy gaat, en daarom ook volwassen met haar personages omgaat. De reden waarom ik van sprookjes – als kind – overgestapt ben op fantasy en later YA, is omdat de sprookjes zelf voor mij niet meer genoeg waren. Alles kwam goed, en bij de eerste fantasy die ik las (Juliet Marillier, ook een hervertelling van een sprookje), kwam alles wel goed, maar waren de personages onherroepelijk veranderd. Magie komt met een prijs, een hele echte, rauwe prijs, en dat is wat mij zo aantrok aan het genre. Een hof van doorns en rozen doet hetzelfde, van een fantastische auteur die een heerlijk boek heeft afgeleverd. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nogmaals, als je dit boek niet goed vindt, mag je langskomen en naar Anouk vragen, en krijg je je geld terug. Kaft-tot-kaft garantie! En deel 2 komt trouwens 18 juni uit.

 

Carry On – Rainbow Rowell – 19,99 euro (ook Engelstalig aanwezig in de boekhandel)

Hoe begin ik over dit boek? Er zijn teveel woorden die eruit willen vallen, in één keer. Goed, het begin. Rainbow Rowell schreef haar boek Fangirl, over Cat, een meisje dat voor het eerst naar de universiteit gaat en zo in haar schulp kruipt dat ze vergeet om te genieten van het leven. Ze is vooral geobsedeerd door het schrijven van fanfiction over Simon Snow. Simon Snow is in de wereld van Cat wat Harry Potter is voor ons. Het lijkt er dan ook sterk op. In feite, toen ik Fangirl voor het eerst las, ergerde ik me kapot aan deze tussen-hoofdstukken. Cat heeft alleen de hoofdpersonen een beetje anders aan elkaar gelinkt. Ze schrijft het laatste deel van deze serie over Simon, en Simon’s grote liefde is niet Agatha. Het is Baz (denk Draco Malfoy). De evil kamergenoot van Simon, die een vampier is en Simon al een paar keer heeft proberen te vermoorden. Ik zal je vast één ding verklappen: hoe meer je over deze mensen leest, hoe leuker het wordt. Ik merkte dat hoe verder ik in de boeken kwam, ik steeds meer geïnteresseerd raakte in Simon en Baz. En toen het boek stopte, had ik het gevoel dat hun verhaal nog helemaal niet klaar was. Ik wilde over hén lezen. Nu blijkt dus dat Rainbow Rowell en ik een telepathische zusterband hebben, want zij had exact hetzelfde. Dus Rowell heeft een boek geschreven over het verhaal van Simon en Baz. Niet dat van Cat, dat van haarzelf. En jongens.. ik las dit, en ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen.
Simon en Baz zijn het liefste stel ever. Compleet met fouten, en dat maakt ze juist zo leuk. Ze haten elkaar, maar toch ook weer niet. Ze begrijpen elkaar constant verkeerd, maken ruzie, doen stomme dingen. Maar het is ook het verhaal hoe ze op een hele realistische manier verliefd worden, en elkaar leren accepteren zoals ze zijn. En dat liefde best wel een beetje alles overwint. Het is een fantasy setting omdat dat zo was in Fangirl, maar in feite is het zo realistisch als maar kan. Twee jongens die verliefd worden op elkaar terwijl niemand dat verwacht, en je bent zó hard voor deze twee aan het juichen. Sterker nog, als het zoenen begint, moet je jezelf echt even koelte toewuiven. Ik heb bij het lezen op Tumblr verklapt dat ik stiekem wenste dat ik een jongen was, zodat ik met een andere jongen kon gaan zoenen, als de vonken er echt zo vanaf vliegen! Het is zo’n boek waarvan je tegen mensen zegt: “Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, want het wil er allemaal tegelijkertijd uit, maar lees dit gewoon.” Nou ja, eigenlijk een beetje hoe ik dit stukje ben begonnen. Dit is must read.

 

Aan alle jongens van wie ik hield – Jenny Han – 19,99 euro

Ik ben altijd eerlijk met jullie: ik heb deze nog niet gelezen. Ik heb deze thuis klaar staan in de kast, op de #verysoontobereallyabsolutelyread-plank, want ik ben er heel enthousiast over. Ook al kom je soms niet direct aan een boek toe, als boekverkoper zie je zoveel voorbij komen dat je redelijk goed gaat inschatten wat iets gaat doen. Vooral als je het dan ook nog eens op je Tumblr steeds voorbij ziet komen, in het buitenland waar dit boek natuurlijk al langer uit is. Ik geloof in dit boek, en ik zal jullie vertellen waarom. Het is een YA die gewoon in deze wereld blijft, en aan de slag gaat met goeie, ouderwetse tienerproblemen. Ik noem ze ouderwets omdat het gebruik maakt van een medium waar we allemaal niet zo heel bekend meer mee zijn: brieven. Om haar hart te luchten gebruikt Lara Jean geen dagboek, maar schrijft ze deze. Vooral wanneer ze weer eens verliefd is en het op niets uitdraait. Zo sluit ze de periode af, kan ze haar hart luchten en het van zich af zetten. Komt het je bekend voor? Ik heb het zelf ook gedaan.
Bekentenis: een zo’n brief die ik ooit schreef – aan een oudere versie van mezelf – heb ik nog. Ik durf hem eigenlijk niet te openen. Ik weet nog dat ik superverdrietig en boos was toen ik het schreef. Niet meer waarom, maar ik was in elk geval erg gekwetst. Want het is niet meer dan logisch: je denkt liever niet terug aan jezelf als dat een nare herinnering is. Je wilt de gevoelens niet terughalen, het verleden is het verleden. En dat – heel dubbel – is waarom het me zo’n leuk boek lijkt. Deels omdat je gaat huiveren bij het idee dat het jou zal overkomen, en deels omdat het eigenlijk ook wel iets is waar we allemaal over nadenken. Wat als die brieven waarin je je hart lucht en álles zegt, toch bij de geadresseerde persoon terecht komen? Wat zal er gebeuren, wat zul je onder ogen moeten zien? En misschien is het wel zo dat Lara Jean iets niet heeft gezien dat recht voor haar neus stond, te druk met problemen, en krijgt ze nu een tweede kans. Je kunt wel raden natuurlijk dat het boek zo’n vorm gaat hebben, maar dat maakt het er niet minder leuk om. Het ergste voor haar is nog wel dat tussen de brieven aan de jongens-met-wie-het-misliep, ze er ook eentje had geadresseerd aan Josh. Het vriendje van haar oudere zus. Hè, laten we deze heerlijk samen lezen!

Wij leugenaars 

Wij leugenaars – E. Lockhart – 10,00 euro (ook Engelstalig aanwezig in de boekhandel)

Ik mag hier niet teveel over vertellen, want dat is bij dit boek een beetje gevaarlijk. Volstaat het als ik zeg dat niets is wat het lijkt? Het zit helemaal vol met leugens en familiegeheimen, zoals de titel natuurlijk ook al heel duidelijk maakt. Cadence is een Sinclair, en de Sinclairs komen al jaren naar hun privé-eiland om de zomer met elkaar door te brengen. Drie generaties op één eiland, en de jongste generatie bijna volledig uit tieners bestaand. Dat vraagt om moeilijkheden. Vooral omdat de Sinclairs de neiging hebben te geloven dat ze onaantastbaar zijn, en dat ze het nooit mis hebben. Meer hoef je niet te weten, alleen dat sommige van hen leugenaars zijn.
“Als iemand je vraagt hoe het eindigt, lieg.” Het mooie is, je gaat dat ook werkelijk doen met dit boek. Het sleept je helemaal mee in een wereld die misschien wel, maar misschien ook niet is wat het lijkt. De ontknoping blijft je zeker bij. En het is lastig dat ik er zo weinig woorden aan kan besteden, want ik wil vooral de hele tijd roepen: lees, lees, lees! Want… En dan mag ik niet verder. Hoe minder je erover weet, hoe beter. Maar ik zal je wel vertellen dat Cadence Sinclair een heleboel te vertellen heeft over haar familie, en dat je dit boek in een ademtocht uit zal lezen. Je zult niet kunnen stoppen, zo graag wil je weten hoe de vork in de steel steekt. Want de familiegeheimen… pfoe, dat zijn er toch een paar! En het einde. Wow, het einde.

De afstand tussen jou en mij 

De afstand tussen jou en mij – Marina Gessner – 17,50 euro

Misschien heb je het al voorbij zien komen op onze Instagram (@bekboekenbijzonders), maar ik mocht dit boek vooruit lezen. Blossom Books wilde graag een quote hebben die ze op hun buikbandjes konden printen, dus ze plaatsten een oproepje onder de boekhandelaren of iemand geïnteresseerd was in het lezen van hun nieuwste YA. En toen heb ik toch even snel een mail gestuurd! Myrthe Spiteri is net zo vergroeid met haar computer als ik, want binnen vijf minuten had ik de digitale versie van het boek binnen. Ik had niet zo heel veel tijd, eerlijk toegegeven, en ik was van plan een paar hoofdstukken te lezen en daar iets moois over te zeggen als het verdiend was. Maar ik heb het in een paar uur uitgelezen. Ik moest weggesleept worden om te komen eten tussendoor. Nou, die quote had ik zo gegeven!
McKenna heeft met haar vriendin afgesproken om de Appalachian Trail te lopen, in het jaar tussen hun middelbare schooldiploma en de universiteit. Maar haar vriendin heeft het nét weer aan met haar vriendje, en is niet van plan hem los te laten. McKenna wil zo graag gaan, ze besluit om het alleen te doen. Stiekem, zonder het aan haar ouders te vertellen, want ze weet absoluut zeker dat ze zich goed heeft voorbereid. Het mooie aan McKenna – en aan dit boek natuurlijk – is dat met haar gebeurd wat je wil dat er gebeurd. Ze begint compleet overmoedig aan haar reis, en heeft geen boodschap aan het feit dat iedereen het supergevaarlijk vindt voor een 17-jarige om maanden alleen door de bossen te trekken. Op dag één komt ze zichzelf al flink tegen, en lach je in je vuistje. Maar je gaat je inzetten voor McKenna. Je gaat met haar meeleven, en wil dat ze het redt. Natuurlijk reist ze niet de hele tijd alleen, een paar mooie blauwe ogen komen haar vergezellen op sommige stukken. Dit is een boek dat niet loopt zoals je denkt dat het gaat lopen. Dat maakt de aantrekkingskracht heel groot. Het is een behoorlijk realistisch boek, en McKenna is goed uitgediept. Het einde is net even anders dan je zou verwachten van een YA, en dat is wat me heeft doen besluiten dat dit een boekparel is. Want het zet zichzelf apart, en stijgt daarmee boven het gemiddelde verhaal uit. McKenna is een superstoere chick die het verdient zoveel mogelijk mensen met haar aan het wandelen te krijgen.

 

Dromen – Sara Zonneveldt – 15,00 euro

Dit boek is er een, net zoals Aan alle jongens van wie ik hield, die ik (nog) niet zelf heb gelezen. Maar als je 15 jaar oud bent en je krijgt je boek uitgegeven bij een enorme uitgeverij zoals Unieboek | Spectrum, dan doe je toch verdorie iets hartstikke goed. We kennen waarschijnlijk allemaal Wattpad, het online platform waarop je je verhalen kunt publiceren en delen met andere gebruikers. Sara’s boek begon hier ook op, en werd al snel opgepikt om landelijk op papier uitgegeven te worden. Ik ben met een paar vertegenwoordigers van de uitgeverij goed bevriend, en ze zijn hier allemaal zó enthousiast over, dat ik hen op hun woord durf te geloven en deze ook zeker aan mijn groeiende leesstapel ga toevoegen. Soms weet je, om maar eens met vast-gestolen wijze woorden te zeggen, dat je iets goeds in handen hebt.
Maar laat ik over het verhaal beginnen. Het draait allemaal om Lucy, die niets liever wil dan de hele wereld rondreizen. Er is niets liever dat Lucy’s ouders willen dan dat Lucy hun café overneemt. Dat botst natuurlijk al meteen, de verwachtingen van de ouders en de grote dromen van de tiener. Maar dan zet een anonieme brief Lucy’s leven helemaal op z’n kop. In de brief moedigt de schrijver Lucy namelijk aan om haar dromen waar te maken. Ze laat het niet bij die anonimiteit zitten en gaat de briefschrijver opzoeken, samen met haar beste vriendin Karen. Ondertussen zijn er natuurlijk ook nog leuke jongens, feestjes… en haar ouders lijken wel iets voor haar achter te houden. Genoeg tienerproblemen in deze YA dus. En geschreven door een tiener, dus wie weet beter dan Sara wat jullie allemaal doormaken? Ga je naar je ouders luisteren, of je dromen achterna? Het is geen beslissing die je licht neemt, en dat in een tijd dat alles toch al zo moeilijk en ingewikkeld is. Laat je door Sara dan ook zeker verleiden tot dit boek. Als andere YA fans het doen, dan jij toch zeker ook wel? Dit is er weer een die we samen gaan lezen!

Het bottenseizoen 

Het bottenseizoen – Samantha Shannon –  4,95 euro (ook Engelstalig aanwezig in de boekhandel)

Nog niet eens vijf euro? Nee, dat zie je goed. Het is een boek dat al een paar jaar oud is, maar ik blijf dit aan YA lezers aanraden. Als je echt eens een keer iets wilt lezen dat anders is dan anders, en je hart ligt bij fantasy/science fiction, dan is dit je must read. Want het is namelijk beide. Het is een boek dat dicht tegen het volwassen genre aan ligt, en is dan ook zeker weer voor het oudere segment. Toen dit boek net verscheen werkte ik nog in Amsterdam, en wist niemand precies wat het was. Het werd in de markt gezet als literatuur (YA bestond eigenlijk nog niet als zodanig, en fantasy zat in het verdomhoekje. Kun je je de Middeleeuwse praktijken voorstellen?), dus het verkocht natuurlijk totaal niet. Het gaat een serie worden van tien of twaalf delen, en er zijn er momenteel pas twee uit, dus hier gaan we nog heel erg lang van kunnen genieten.
Paige leeft in een alternatief Londen, waarin helderziendheid (clairvoyance) heel normaal is – maar enorm illegaal. Alle mensen die er gebruik van kunnen en willen maken, hebben weinig meer keus dan zich in het criminele circuit te begeven. Paige is dan ook lid van een van de bendes, bestaande uit verschillende mensen die allemaal een eigen specialiteit hebben. Die van Paige is… ongewoon: ze kan haar geest losmaken van haar lichaam. Als ze tijdens een overheidscontrole gevangen genomen wordt, verschepen ze haar naar een strafkolonie voor ze “nee, ik wil niet” kan zeggen. Daar eenmaal aangekomen krijgt ze de schok van haar leven, want hoewel de overheid streng tegen alle vormen van clairvoyance is, blijken de heersers van de strafkolonie – en eigenlijk ook heel Londen en de rest van de wereld – geen mensen te zijn. Ze zijn een ras dat van de andere kant van de sluier tussen werelden komt. En dat, uiteraard, is nog maar het begin. Geïntrigeerd geraakt? Dat zal ook wel moeten, want unieker dan dit verhaal zal je het moeilijk vinden.

 

En, heb ik jullie kunnen overtuigen?

 

Liefs, Anouk.

Leave a Reply

